Inför Forward 90 år - PJ
Peter ”PJ” Sjösten är en av några få som både spelat i klubben, men också varit dess tränare. PJ Minns kanske mest och bäst mina år som spelare i Forward i slutet av 80-talet, och framförallt för den fantastiska grupp vi var, både på plan, i omklädningsrummet och inte minst på fritiden. Vi tillbringade nästan all tid tillsammans, gjorde många fantastiska resor ihop, och dessutom var vi ett riktigt bra fotbollslag. Minns speciellt en 0 – 0 match mot ÖSK på Vallen, och fick faktiskt pris som derbystjärnan i den matchen. Roland Söderberg ordnade ”träningsläger” över hela världen. Vi var i Kina, i Singapore, på Bali och fick se olika delar av världen. Kom väl till Forward vid 22-årsåldern, och hade tidigare varit i Karlslund, och blev väl 6 år i laget. Tyvärr så tvingades jag lägga av ganska tidigt, då jag blev trasig. Min gode vän Kennet ”Kecke” Nilsson och jag hoppade på tränarjobbet i Rynninge, och jag fick några år senare en förfrågan från Forward, och tränade dem några år (4), och fick med mig Rickard Nielsson på tåget. Vi hade några otroliga år som topplag i tvåan, och tror det var 00 som vi inledde med 10 raka och vann serien och skulle kvala mot Motala. Minns att de tog ledningen tidigt på Trängen, och vi missade kvalet upp, och en riktigt tung historia. (h. 1 – 2 och b. 0 – 3) Hade ett riktigt bra lag då, med Nacka Lundgren längst fram, Manga och Stefan som mittbackar och Clabbe i målet. Vill också lyfta Torsten Medin som ledare, och ger honom stort credo för Forwards förmåga att bl.a. fostra så många unga spelare. Vi tror att PJ kommer från den tid då PJ faktiskt hette Peter Johanson, och även spelade junior SM-final mot Malmö FF – med Karlslunds IF Ur Na: När Forward var i allsvenskan en kvart Lagfoto 89 Även Rynninge IK finns i mitt hjärta Serietabell inför Motalakvalet
BK Forward
27 jan 2025
0kommentarer
Södra Svealands Cup
Nu är kalendern uppdaterad med speldatum för Södra Svealands Cup (tidigare NAFU-cup) och dom träningsmatcher som är inbokade.
U 19
24 jan 2025
0kommentarer
Inför Forward 90 år - Pelle Blohm
Jag ska ju prata på festkvällen den 31/1 så läser man det här så blir det delvis lite repris men det blir naturligtvis en hel del annat dessutom. Om någon ändå vill spara sig så får man sluta läsa här. I och med att mina föräldrar drev Fyrkantens gatukök vid Trängen och att jag bodde på gården närmast A-plan i Markbacken (numer riven), så kan man nästan säga att jag hade min uppväxt på Trängen. Mina föräldrar umgicks delvis med flera av klubbens tyngsta kulturbärare varav några redan blivit intervjuade här. Därför är Forward mer än en fotbollsklubb i mitt hjärta, även om jag inte är så involverad i fotboll numer. Nästan varje meter på Trängen väcker minnen från uppväxten. Dessutom fick jag förmånen att spela i klubbens A-lag från 1983, då jag som 16-åring flyttades upp nästan direkt från pojklag till seniorerna efter en snabb utveckling där jag även blev uttagen i pojklandslaget, till 1988 då jag året efter blev värvad till ÖSK och allsvenskan. Självklart minns jag den första tiden i A-laget då de äldre inte var helt glada att en ny ung generation spelare började konkurrera, nån säsong hade vi två i princip lika bra lag, då var det benflisvarning på träningarna. Kvalvinsten mot Falkenberg 1986 är förstås en höjdare med stormen på Västkusten i minnet, desto tråkigare var att jag låg i lumpen och fick inte vara med på festligheterna på vägen hem mot Örebro. Jag fick sätta mig på ett tåg till Växjö och idrottspluton. Säsongen 1987 var fantastisk där vi in mot slutet av säsongen fightades i toppen av Div. 1 Norra (Superettan). Två derbyn mot ÖSK och vinsten med 2 - 0 mot Djurgårdens storsatsning och stjärnlag på Trängen. Men framför allt minns jag åren 1986-1988 och den sammanhållning vi hade i klubben och laget. Många spelare var singlar, vi umgicks efter träningarna, vi åkte på resor tillsammans, vi busade på krogar tillsammans. Den tiden är topp tre av min karriärs bästa tid när det kommer till kamratskap och bra lekfull fotboll. Det finns så många viktiga namn att nämna från tiden i BKF, att jag säkert glömmer flera om jag försöker. Nöjer mig med att säga stort tack till alla som bidragit till klubbens utveckling samt min egen förstås. BK Forward var med och formade min person och mitt liv... PS: Liverpool-matchen var förstås också en fin upplevelse! Att få möta stjärnorna men även att få spela ihop med länets mest profilstarka spelare. Pelle Blohm Kvalbild i Falkenberg och Pelle mot Liverpool
BK Forward
23 jan 2025
0kommentarer
Emanuel Albayrak till BK Forward
BK Forward kan nu rapportera in ännu en ny ung spelare i A-truppen, då Emanuel Albayrak kommer in och närmast från Adolfsbergs IK Emanuel Började tidigt spela fotboll i Adolfsberg där vi också bor, blev sedan Örebro Syrianska några år, innan jag klev över till Rynninge som 12 åring och spelade där några år tills laget lades ner och fick under samma tid problem med knät, som stoppade mig från att spela och blev borta från fotbollen i över 2 år. Återvände tillbaka till fotbollen förra året i juni, och det blev Adolfsberg U19 med Dennis Fransson, där vi gjorde ett hyffsat bra år. Sedan fick jag inbjudan av Dennis att prova med Forward vilket var riktigt kul. Dennis är en riktigt bra tränare, som vet vad varje spelare går för och jag är väldigt tacksam att jag nu får träna under honom. Ser mig själv som en offensiv spelare, där jag gillar att utmana och komma 1 mot 1-lägen, och har även bra skott, där jag kan använda båda fötterna i princip lika bra. Är även en snabb spelare, som är duktig med boll och kan skapa mycket chanser framåt. Känns kul att nu ta steget över till Forward och 2:an som 17 åring (född 2007). Ser fram emot att dra igång med matcherna och komma i bra form för att göra en bra säsong här i Forward. Dennis Fransson Det är roligt att få med Emanuel till BK Forward. Det är en ung spelare som har imponerat på mig under tiden i Adolfsberg. Emanuel har väldigt fina individuella kvaliteter. Speciellt i sista tredjedelen. Han är farlig i en mot en situationerna och är även en poängspelare som kan avgöra matcher. Det ska bli kul att se utvecklingen och jag tror han kommer överraska många på Trängen.
A-laget Herr
23 jan 2025
0kommentarer
Visa fler nyheter